Aktualizace: bře 22
Co je jachting? Jak se co jmenuje na malých okruhových plachetnicích? Jaká je moderní jachtařská mluva, terminologie, názvy a pojmy?
#jachting #jachtarskenazvoslovi #cojejachting
- plachetnice RS Sailing jsou vyrobeny ze dvou druhů materiálu:
trup plachetnice vyrobený z bezúdržbového trojvrstvého RS Comptec PE3 plastu - u dětských plachetnic a plachetnic pro turistiku, trénink a rekreaci - RS Tera, RS Feva, RS Vision, RS Zest, RS Quest, RS Neo, RS Toura, RS CAT
trup plachetnice z lehkého a pevného laminátového sendviče - u sportovních a závodních plachetnic - polyesterová, vinylesterová nebo epoxidová pryskyřice - RS Aero, RS Vareo, RS400, RS500, RS700, RS800, RS21
- ta část plachetnice, která je ve styku s vodní hladinou
- snahou každého jachtaře, je mít dno plachetnice co nejčistší a nepoškrábané
- pro udržení čistoty trupu plachetnice používáme produkty Hullkote od McLube
- ploutvová chlopeň - na spodní části ploutvové skříně zamezuje turbulencím při jízdě (RS500, RS400, RS100 ...)
- u turistických a školních plachetnic RS Zest, RS Quest a RS Toura jsou do dna plachetnice zakomponována madla pomáhající s pohybem kolem lodi při jejím převrácení a následném stavění
- #paluba je horní část plachetnice
- lukna - otevírací otvor na palubě zajišťující přístup do vnitřku plachetnice (uvidím u plachetnic #RS21 a #RSVenture)
#Kokpit – prostor v zadní části plachetnice, odkud se plachetnice ovládá během plavby
- výhodou plachetnic RS je jejich dokonalá ergonomie - tvar lodě je přizpůsobený pro pohodlný pohyb na plachetnici
- vyvažovací popruhy plachetnice, popruhy slouží k "zaháknutí" nohou jachtaře a k vyvažování
- zadní část plachetnice se závěsy kormidla (pozor na pravidelnou kontrolu jejich uchycení, i jejich sebemenší uvolnění může časem způsobit řadu problémů)
- u větších rodinných a turistických plachetnic najdete na "zrcadle" držák závěsného motoru (např. u RS Vision, RS Quest, RS Venture, RS Toura), my rádi používáme elektrické motory ePropulsion eLite a Spirit 1.0
- #kladka slouží k vedení provazů, existují kluzné, kuličkové nebo na válečkách
- druh kladek, u kterých jsme schopni zablokovat jeden směr pohybu, ráčny nám pomáhají "přidržet" provaz a snížit tak síly působící při jeho držení
- praktická součást plachetnice kombinující zásek a kladku na otočném čepu pro ovládání otěží hlavní plachty
Šekl – specifický spojovací prvek ve tvaru podkovy. Má podobnou funkci jako karabina.
Vazák – slouží k fixaci lan pohyblivého lanoví, příp. vyvazovacích lan (RS Feva)
- takeláží se nazývají všechny součásti lodě, které mají co do činění s plachtami a jejich ovládáním, tj. stěžeň, ráhno, kiking, sálingy, lana a plachty
- duralový-hliníkový nebo karbonový profil
- někdy dělený na 2 části (pro snadnější transport) nebo vcelku
- drážka na plachtu
- sálingy
- kladky a průchodky stěžně pro ovládací a výtahová lana
- pata stěžně
- "hlava" stěžně
- ráhno je profil kolmý na stěžeň, sloužící k uchycení spodního líku hlavní plachty
- ráhnové profily z duralu hliníkové slitiny nebo karbonové
- k ráhnu je upevněn kiking a kladky pro ovládání otěží hlavní plachty
- u moderních plachetnic již méně využívaný
- lze objednat u RS Quest a RS21
- #frklík - korouhvička ukazuje za jízdy směr, odkud fouká zdánlivý vítr
Pevné lanoví – stěhy a vanty, tj. ocelová nerezová lana držící stěžeň.
#vant – ovykle nerezová lana, zajišťující stěžeň v jeho vzpřímené pozici (přední,boční, zadní)
#saling – výztuha stěžně mezi stěžněm a bočním vantem.
#turnbuckles – umožní vnést napětí do celé takeláže
- lana určená k vytahování a spouštění plachet
- lana sloužící k přitahování/povolování plachet
otěž hlavní plachty, otěže geny a kosatky, otěže spinakrů
- přední lem, zadní lem, spodní lem
- laminátová výztuha zadního lemu plachty, která pomáhah držet tvar plachty
#Hlavníplachta – plachta upevněná předním líkem/lemem k hlavnímu stěžni (v drážce nebo na jezdcích/vozících) a spodním líkem/lemem k ráhnu (u moderních plachet dnes uchycení pouze v místě zadního oka hlavní plachty s volným lemem mezi plachtou a ráhnem).
Soustava kladek, ovládacího provazu a záseku/klemy udržující ráhno ve fixní výšce nad palubou s možností plynulé regulace. Vede od ráhna k patě stěžně. Slouží k trimování plachet.
#kosatka – plachta, uchycená předním líkem k přednímu stěhu (u přední plachty všeobecně se můžeme setkat s označením kosatka nebo gena. Funkčně se jedná o totéž, jediný rozdíl je ve velikosti. Kosatka je menší, zadní lík nikdy nedosahuje za stěžeň, zatímco #genoa může mít otěžové oko až v úrovni přední části kokpitu.
Plachty pro jízdu na zadní a předoboční kurzy
Výhody genakru - jednodušší manipulace během vytahování/stahovaní a během halz.
- lehká navinovací plachta pro zvýšení výkonu plachetnice při jízdě proti větru ve slabém větru (existuje řada typů "Code" plachet v závislosti na tvaru a hloubce profilu)
- se správným vybavením je to snadná záležitost ať už na střeše auta nebo na přívěsu
- manipulační vozík pro zajištění pohybu plachetnice na břehu (neslouží k převozu plachetnice po komunikacích)
- kolečko k "manipuláku" (nafukovací nebo ideálně bezdušové)
- přední kolečko k "manipuláku" pro snadnější manipulaci u těžších plachetnic RS Vision, RS Toura, RS Venture
- start plachetnice a jeho správné načasování je jedním z nejdůležitějších okamžiků závodního jachtingu. Hodinky pro jachting Optimum Time patří mezi ty v závodním poli používané nejčastěji.