Jak se co jmenuje na malých okruhových plachetnicích? Jaká je moderní jachtařská mluva, terminologie, názvy a pojmy? Prostě, co je co?
#plachetnicenazvoslovi #cojeplachetnice

Trup plachetnice
- u plachetnic RS Sailing máme dva druhy materiálu: trojvrstvý bezúdržbový PU plast (u dětských plachetnic a plachetnic pro turistiku, trénink a rekreaci) nebo laminatový sendvič (u sportovních a závodních plachetnic - polyesterová, vinylesterová nebo epoxidová pryskyřice)
Dno plachetnice
- ta část plachetnice, která je ve styku s vodní hladinou
- snahou každého jachtaře, je mít dno plachetnice co nejčistší a nepoškrábané
- pro udržení čistoty trupu plachetnice používejte produkty Hullkote od McLube
- ploutvová chlopeň - na spodní části ploutvové skříně zamezuje turbulencím při jízdě (RS500, RS400, RS100 ...)
- u turistických a školních plachetnic RS Zest, Quest a Toura jsou do dna plachetnice zakomponována madla pomáhající s pohybem kolem lodi při jejím převrácení
Paluba plachetnice
- horní část plachetnice
- lukna - otvor ve střeše přední části kajuty nebo na palubě zajišťující vstup do vnitřku plachetnice (uvidím u plachetnic #RS21 a #RSVenture)
Kokpit plachetnice
Kokpit – prostor zpravidla v zadní části plachetnice, odkud se provádí většina činností posádky během plavby. Plachetnice RS nabízí moderní ergonomický kokpit pro pohodlný pohyb na lodi.
- vnitřní část plachetnice
- výhodou plachetnic RS je jejich dokonalá ergonomie - tvar lodě je přizpůsobený pro pohodlný pohyb na plachetnici
- vyvažovací popruhy plachetnice, popruhy slouží k "zaháknutí" nohou jachtaře a k vyvažování
- ploutvová skříň
Vybavení paluby a kokpitu plachetnice
Kladka
- kladky slouží k vedení provazů, existují kluzné nebo kuličkové
Kladka - ráčna
- druh kladek, u kterých jsme schopni zablokovat jeden směr pohybu, ráčny nám pomáhají "přidržet" provaz a snížit tak síly působící při jeho držení
Zásek - klema
Středové kování "Kombajn"
Šekl – specifický spojovací prvek ve tvaru podkovy. Má podobnou funkci jako karabina.
Vazák – slouží k fixaci lan pohyblivého lanoví, příp. vyvazovacích lan (RS Feva)
Foils
Ploutev plachetnice
Kormidlo
- pína kormidla
- páka kormidla
- list kormidla
Rig - kulatiny a takeláž / lanoví
Takeláž
- takeláž se nazývají všechny součásti lodě, které mají co do činění s plachtami a jejich ovládáním, tj. stěžně, ráhna, sálingy, lana a plachty
Stěžeň
- duralový-hliníkový nebo karbonový
- dělený (pro snadnější transport) nebo vcelku
Ráhno
- ráhno je profil kolmý na stěžeň, sloužící k uchycení spodního líku hlavní plachty
- ráhnové profily z duralu hliníkové slitiny nebo karbonové
Čeleň
- pro ovládání genakru #genakr
- duralové-hliníkové nebo karbonové
Spinakrový peň
- u moderních plachetnic již méně využívaný
- lze objednat u RS Quest a RS21
Frklík - větrná korouhvička
- frklík - krouhvička ukazuje za jízdy směr, odkud fouká zdánlivý vítr
Standing Rig - Pevné lanoví
Pevné lanoví – stěhy a vanty, tj. ocelová lana držící stěžeň.
Vanty
Vant – ovykle nerezová lana, zajišťující stěžeň v jeho vzpřímené pozici (přední,boční, zadní)
Sálingy
Sáling – výztuha stěžně mezi stěžněm a bočním vantem.
Napínáky
Running Rig - Pohyblivé lanoví
Pohyblivé lanoví – otěže a další lana k ovládání plachet
Výtahy - provazy
- lana určená k vytahování a spouštění plachet
Otěže
lano sloužící k přitahování/povolování plachet.
Ovládací, trimovcí "provázky"
Rolfok - zařízení k rolování plachet
Plachty na plachetnice
Lem - Lík
- přední lem, zadní lem, spodní lem
Spíra
- laminátová výztuha zadního lemu plachty, která pomáhah držet tvar plachty
Vydutí - roach
Hloubka profilu plachty
Trimování plachty
Hlavní plachta "hlavaska"
Hlavní plachta – plachta upevněná předním líkem/lemem k hlavnímu stěžni (v drážce nebo na jezdcích/vozících) a spodním líkem/lemem k ráhnu (u moderních plachet dnes uchycení pouze v místě zadního oka hlavní plachty s volným lemem mezi plachtou a ráhnem).
Cunningham
Kiking
- lano/kladkostroj udržující ráhno ve fixní výšce nad palubou. Vede od ráhna k patě stěžně. Slouží k trimování plachet.
Outhaul
Kosatka - gena
Kosatka – plachta, uchycená předním líkem k přednímu stěhu (u přední plachty všeobecně se můžeme setkat s označením kosatka nebo gena. Funkčně se jedná o totéž, jediný rozdíl je ve velikosti. Kosatka je menší, zadní lík nikdy nedosahuje za stěžeň, zatímco gena může mít otěžové oko až v úrovni přední části kokpitu. Pokud se bude v dalším textu hovořit o kosatce, platí vše řečené i pro genu).