Co je jachting? Jak se co jmenuje na malých okruhových plachetnicích? Jaká je moderní jachtařská mluva, terminologie, názvy a pojmy?
Trup #plachetnice
- plachetnice RS Sailing jsou vyrobeny ze dvou druhů materiálu:
trup plachetnice vyrobený z bezúdržbového trojvrstvého RS Comptec PE3 plastu - u dětských plachetnic a plachetnic pro turistiku, trénink a rekreaci - RS Tera, RS Feva, RS Vision, RS Zest, RS Quest, RS Neo, RS Toura, RS CAT
trup plachetnice z lehkého a pevného laminátového sendviče - u sportovních a závodních plachetnic - polyesterová, vinylesterová nebo epoxidová pryskyřice - RS Aero, RS Vareo, RS400, RS500, RS700, RS800, RS21
Dno #plachetnice
- ta část plachetnice, která je ve styku s vodní hladinou
- snahou každého jachtaře, je mít dno plachetnice co nejčistší a nepoškrábané
- ploutvová chlopeň - na spodní části ploutvové skříně zamezuje turbulencím při jízdě (RS500, RS400, RS100 ...)
- u turistických a školních plachetnic RS Zest, RS Quest a RS Toura jsou do dna plachetnice zakomponována madla pomáhající s pohybem kolem lodi při jejím převrácení a následném stavění
Paluba #plachetnice
- #paluba je horní část plachetnice
- lukna - otevírací otvor na palubě zajišťující přístup do vnitřku plachetnice (uvidím u plachetnic #RS21 a #RSVenture)
Kokpit #plachetnice
#Kokpit – prostor v zadní části plachetnice, odkud se plachetnice ovládá během plavby
- výhodou plachetnic RS je jejich dokonalá ergonomie - tvar lodě je přizpůsobený pro pohodlný pohyb na plachetnici
- vyvažovací popruhy plachetnice, popruhy slouží k "zaháknutí" nohou jachtaře a k vyvažování
- ploutvová skříň - místo pro ploutev
Zrcadlo #plachetnice
- zadní část plachetnice se závěsy kormidla (pozor na pravidelnou kontrolu jejich uchycení, i jejich sebemenší uvolnění může časem způsobit řadu problémů)
- u větších rodinných a turistických plachetnic najdete na "zrcadle" držák závěsného motoru (např. u RS Vision, RS Quest, RS Venture, RS Toura), my rádi používáme elektrické motory ePropulsion eLite a Spirit 1.0
Vybavení paluby a kokpitu #plachetnice
- #kladka slouží k vedení provazů, existují kluzné, kuličkové nebo na válečkách
- druh kladek, u kterých jsme schopni zablokovat jeden směr pohybu, ráčny nám pomáhají "přidržet" provaz a snížit tak síly působící při jeho držení
- praktická součást plachetnice kombinující zásek a kladku na otočném čepu pro ovládání otěží hlavní plachty
Šekl – specifický spojovací prvek ve tvaru podkovy. Má podobnou funkci jako karabina.
Vazák – slouží k fixaci lan pohyblivého lanoví, příp. vyvazovacích lan (RS Feva)
Foils - ploutev - kormidlo
#Ploutev plachetnice
- materiál laminát nebo hliníkový profil (RS Tera, RS Feva)
- sklopná nebo výsuvná umístěná v ploutvové skříni
#Kormidlo plachetnice se skládá z těchto částí
- list kormidla (opět laminátový nebo hliníkový profil)
- kormidelní "kniha"
- páka kormidla (hliníková nebo karbonová)
- kloubek píny (pozor na pravidelnou kontrolu a výměnu)
- pína kormidla - prodloužení páky kormidla (hliníková nebo karbonová)
Rig - kulatiny a takeláž / lanoví
#Takeláž plachetnice
- takeláží se nazývají všechny součásti lodě, které mají co do činění s plachtami a jejich ovládáním, tj. stěžeň, ráhno, kiking, sálingy, lana a plachty
#Stěžeň plachetnice
- duralový-hliníkový nebo karbonový profil
- někdy dělený na 2 části (pro snadnější transport) nebo vcelku
- drážka na plachtu
- sálingy
- kladky a průchodky stěžně pro ovládací a výtahová lana
- pata stěžně
- "hlava" stěžně
#Ráhno plachetnice
- ráhno je profil kolmý na stěžeň, sloužící k uchycení spodního líku hlavní plachty
- ráhnové profily z duralu hliníkové slitiny nebo karbonové
- k ráhnu je upevněn kiking a kladky pro ovládání otěží hlavní plachty
#Čeleň plachetnice
- pro ovládání genakru #genakr
- duralové-hliníkové nebo karbonové profily
- kladkový systém umožnuje jeho vysunutí (a zasunutí) v okamžiku používání genakru
#Spinakrovýpeň plachetnice
- u moderních plachetnic již méně využívaný
- lze objednat u RS Quest a RS21
- #frklík - korouhvička ukazuje za jízdy směr, odkud fouká zdánlivý vítr
Standing Rig - Pevné lanoví
Pevné lanoví – stěhy a vanty, tj. ocelová nerezová lana držící stěžeň.
Vanty
#vant – ovykle nerezová lana, zajišťující stěžeň v jeho vzpřímené pozici (přední,boční, zadní)
Sálingy
#saling – výztuha stěžně mezi stěžněm a bočním vantem.
Napínáky
#turnbuckles – umožní vnést napětí do celé takeláže
Running Rig - Pohyblivé lanoví - Lana a provazy
- lana určená k vytahování a spouštění plachet
- lana sloužící k přitahování/povolování plachet
otěž hlavní plachty, otěže geny a kosatky, otěže spinakrů
#Rolfok / #furler - zařízení k rolování plachty pro zmenšení plochy (refování) nebo pro její uklizení
#Lem - Lík
- přední lem, zadní lem, spodní lem
- laminátová výztuha zadního lemu plachty, která pomáhah držet tvar plachty
Vydutí - #roach
Hloubka profilu plachty
Trimování plachty
Hlavní plachta - "hlavaska"
#Hlavníplachta – plachta upevněná předním líkem/lemem k hlavnímu stěžni (v drážce nebo na jezdcích/vozících) a spodním líkem/lemem k ráhnu (u moderních plachet dnes uchycení pouze v místě zadního oka hlavní plachty s volným lemem mezi plachtou a ráhnem).
Soustava kladek, ovládacího provazu a záseku/klemy udržující ráhno ve fixní výšce nad palubou s možností plynulé regulace. Vede od ráhna k patě stěžně. Slouží k trimování plachet.
Refování #reef #reefing je systém ovládání plachet, který nám umožňuje v závislosti na síle větru a zkušenostech posádky zmenšit jejich plochu a zmenšit tak jejich výkon.
Kosatka - gena
#kosatka – plachta, uchycená předním líkem k přednímu stěhu (u přední plachty všeobecně se můžeme setkat s označením kosatka nebo gena. Funkčně se jedná o totéž, jediný rozdíl je ve velikosti. Kosatka je menší, zadní lík nikdy nedosahuje za stěžeň, zatímco #genoa může mít otěžové oko až v úrovni přední části kokpitu.
Plachty pro jízdu na zadní a předoboční kurzy
#Genaker - asymetrický spinakr
#Spinakr - symetrický spinakr
Výhody genakru - jednodušší manipulace během vytahování/stahovaní a během halz.
#Code0 - plachta na plavbu na předoboční kurzy
- lehká navinovací plachta pro zvýšení výkonu plachetnice při jízdě proti větru ve slabém větru (existuje řada typů "Code" plachet v závislosti na tvaru a hloubce profilu)
- se správným vybavením je to snadná záležitost ať už na střeše auta nebo na přívěsu
- vozík za automobil určený pro převoz plachetnice umístěné na manipulačním vozíku
- vozík s nezbytnou CE certifikací pro provoz na našich komunikacích a pojištěním
Manipulační vozík "manipulák"
- manipulační vozík pro zajištění pohybu plachetnice na břehu (neslouží k převozu plachetnice po komunikacích)
- přední kolečko k "manipuláku" pro snadnější manipulaci u těžších plachetnic RS Vision, RS Toura, RS Venture
- start plachetnice a jeho správné načasování je jedním z nejdůležitějších okamžiků závodního jachtingu. Hodinky pro jachting Optimum Time patří mezi ty v závodním poli používané nejčastěji.
Comments